کد خبر: 1206998
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
متهم قمه به دست مقابل چشمان راننده‌های زیادی که حادثه را از پشت فرمان می‌دیدند به سرعت از نرده وسط بزرگراه به آن طرف بزرگراه پرید و سوار موتورسیکلت دوستش شد که منتظر او بود و دو نفری از محل گریختند.
غلامرضا مسکنی

جوان آنلاین: سارق بزرگراه نیایش که پس از انتشار فیلم زورگیری خشنش از راننده خودروی ۲۰۶، جنجال زیادی به پا کرده و به اعدام محکوم شده بود پس از رسیدگی به اعتراضش به رأی دادگاه، بار دیگر محاکمه و این‌بار به ۲۵ سال زندان و تبعید محکوم شد.
مرد افغان عصر روز چهارشنبه ۲۵ مردادماه ۱۴۰۱ در ترافیک بزرگراه نیایش وقتی خودرو‌ها همه پشت چراغ قرمز متوقف بودند با همدستی پسر جوان دیگری به سراغ خودروی پژو ۲۰۶ سفید رنگی رفت و با تهدید چاقو، تلفن همراه راننده آن را که دختر جوانی بود به زور گرفت. متهم قمه به دست مقابل چشمان راننده‌های زیادی که حادثه را از پشت فرمان می‌دیدند به سرعت از نرده وسط بزرگراه به آن طرف بزرگراه پرید و سوار موتورسیکلت دوستش شد که منتظر او بود و دو نفری از محل گریختند.

ترس و دلهره
هنوز ساعتی از حادثه نگذشته و شاکی هم به کلانتری نرفته بود که فیلم صحنه حادثه خشن که از سوی یک راننده گرفته شده بود فضای مجازی را پر کرد. تیغه قمه متهم که روی سر شاکی گذاشته شده بود همراه با فریاد‌های دلهره‌آور او جنجال زیادی را در فضای مجازی به پا کرد و واکنش‌های بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت. بدین ترتیب همزمان با شکایت دختر جوان از زورگیر خشن و با انتشار فیلم حادثه به صورت گسترده در فضای مجازی، تیمی از کارآگاهان پلیس آگاهی برای دستگیری متهم وارد عمل شدند. شاکی پس از حضور در اداره پلیس در‌حالی‌که هنوز ترس و وحشت در چهره‌اش نمایان بود، گفت: «در ترافیک سنگین بزرگراه نیایش توقف کرده بودم که ناگهان مرد جوانی با قمه‌ای بزرگ در خودرویم را باز کرد. من شیشه‌ها را بالا برده بودم، اما فراموش کرده بودم در خودرو را قفل کنم و در آن لحظه به تنها چیزی که فکر نمی‌کردم زورگیری بود. سارق خشن، قمه را روی سرم گذاشت و تهدید کرد گوشی‌ام را به او بدهم، وگرنه مرا از وسط نصف می‌کند. من وشی‌ام را ندادم و در درگیری با او گوشی روی صندلی عقب افتاد. ترس و دلهره عجیبی مرا فرا گرفته بود، به‌طوری‌که از ترس لحظاتی گیج و منگ بودم. در همین لحظه او سوئیچ خودرویم را برداشت، پس از آن در عقب را باز کرد و گوشی را برداشت و به آن طرف بزرگراه پرید و رفت.»

۲۴ ساعت بعد
مأموران پلیس در نخستین گام فیلم دوربین‌های مداربسته را مورد بازبینی قرار دادند و در ادامه با بررسی‌های تخصصی، متهم اصلی به نام امان را که اهل افغانستان بود، شناسایی کردند. بدین ترتیب با شناسایی متهم، مأموران پس از گذشت ۲۴ ساعت متهم را در مخفیگاهش دستگیر و به اداره پلیس منتقل کردند.
زورگیر خشن به جرم خود اقرار کرد و مأموران هم دریافتند تعداد زیادی از شکایت‌های مطرح شده در اداره پلیس از سوی امان و همدستش در کوچه و خیابان و بزرگراه‌ها انجام شده و آن‌ها با تهدید قمه دست به زورگیری‌های خشن سریالی زیادی زده‌اند.

اعتراف به ۱۰۰ سرقت
متهم در بازجویی‌ها به ۱۰۰ فقره سرقت و زورگیری با همدستی یکی از دوستانش اعتراف کرد و در توضیح ماجرا گفت: «من خیاط بودم، اما به خاطر مشکلات مالی که داشتم و با تشویق و ترغیب دوستانم تصمیم گرفتم سرقت کنم. از مدتی قبل سرقت‌هایم را با همدستی دوستم بشیر آغاز کردم. ما معمولاً سوار بر موتور به خیابان‌های شمالی تهران می‌رفتیم و دور‌دور می‌کردیم تا سوژه‌ای را انتخاب و نقشه سرقتمان را عملی کنیم. در این مدت حدوداً از ۱۰۰ نفر سرقت کرده‌ایم تا اینکه روز حادثه در بزرگراه نیایش به سراغ راننده خودرو ۲۰۶ رفتیم. آن روز ترافیک بود و من با خودم فکر کردم وقتی راننده قمه را در دستم ببیند از ترس تسلیم می‌شود و گوشی‌اش را به من می‌دهد، اما او ابتدا مقاومت کرد، به همین دلیل سرقت لحظاتی طول کشید و راننده دیگری هم از حادثه فیلمبرداری و در فضای مجازی آن را پخش کرد. من قصد آسیب رساندن به کسی را نداشتم و اگر می‌دانستم فیلم زورگیری من اینقدر جنجال به پا می‌کند هرگز دست به سرقت نمی‌زدم و الان هم پشیمان هستم.» مأموران پلیس پس از اعتراف امان، همدست او را هم بازداشت کردند. وی نیز در بازجویی‌ها به سرقت‌های سریالی اعتراف کرد.

حکم اعدام
متهم پس از تکمیل تحقیقات و بازسازی صحنه، کیفرخواست محاربه‌اش به جرم سرقت مقرون به آزار و ایجاد رعب و وحشت صادر و برای رسیدگی به دادگاه انقلاب فرستاده شد.
متهم صبح روز شنبه ۱۹ شهریور‌ماه ۱۴۰۱ از زندان برای محاکمه به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به جرم خفت‌گیری و سرقت مقرون به آزار با استفاده از سلاح سرد منتقل شد.
متهم به ۱۰۰ فقره سرقت و زوگیری اعتراف کرده بود و در جلسه دادگاه از ۵۶ شاکی که از سوی مأموران شناسایی و پرونده برای آن‌ها تشکیل شده بود، ۴۰ شاکی در جلسه دادگاه حاضر شدند. شاکیان هر کدام ماجرای سرقت و زورگیری و رعب و وحشتی را که آن‌ها با آن روبه‌رو شده بودند در دادگاه مقابل قاضی بازگو و در پایان هم برای متهم درخواست اشد مجازات کردند.
در پایان پس از دفاعیات متهم و وکیل وی، قاضی صلواتی براساس قانون، متهم را به جرم کشیدن سلاح به قصد جان و مال مردم، محاربه شناخت و وی را به اعدام محکوم کرد. همچنین امان به رد‌مال به مالباخته‌ها و حبس هم محکوم شد.

اعتراض
با اعلام حکم دادگاه، متهم به رأی دادگاه اعتراض کرد و پرونده از سوی دیوان عالی کشور نقض و برای تحقیقات بیشتر دوباره به دادسرا برگشت داده شد. پرونده متهم پس از تکمیل، دوباره به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب فرستاده شد و قاضی برای متهم حکم اعدام صادر کرد، اما این‌بار دیوان عالی کشور پس از بررسی پرونده، حکم دادگاه را نقض و پرونده را برای بررسی به شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب ارسال کرد. قضات دادگاه شعبه ۲۹ پس از بررسی اوراق پرونده، متهم را برای سرقت‌هایش به ردمال و ۱۰ سال حبس و همچنین به‌خاطر سرقت‌های مقرون به آزار و ایجاد رعب و وحشت با سلاح سرد به ۱۵ سال حبس و تبعید به یکی از شهر‌های غربی کشور محکوم کردند. بدین ترتیب سارق جنجالی بزرگراه نیایش از یک قدمی مرگ به زندگی بازگشت و باید برای سپری کردن حبس خود به یکی از شهر‌های غربی کشور منتقل شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
0
1
چرا آخه می بخشید؟؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار