کد خبر: 1211291
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۰
شهدای عزیز ما در مقاطع مختلف تاریخی از گذشته تا به امروز، بزرگ‌ترین سرمایه‌های ما در این راستا هستند که با معرفی و یادآوری سیره زندگی، شجاعت و فداکاری آن‌ها می‌توان فرهنگ جهاد و شهادت را در جامعه ترویج کرد، از این رو گفت‌وگویی با آقای سعیدی، دبیر کمیته یادواره‌ها و مراسمات کنگره ۲۴ هزار شهید پایتخت داشتیم که در ادامه می‌خوانید.
فائزه مقدم

جوان آنلاین: یکی از اقدامات مؤثر در جهت فرهنگ‌سازی ایثار، فداکاری و ایستادگی در مقابل ظالمان و غاصبان، ترویج فرهنگ جهاد و شهادت همراه با معرفی الگو‌های عملی و عینی است. جامعه‌ای که مردم آن با این فرهنگ آشنا باشند، هرگز نمی‌پذیرند که به خاطر زندگی راحت‌تر و رفاه بیشتر و عیش خوش‌تر، زیر پرچم زورگویان و غاصبان تاریخ بروند، هر چند مقابل‌شان بزرگ‌ترین ابرقدرت جهان با قدرتمند‌ترین ابزار‌ها و تسلیحات باشد و این رمز شکست‌ناپذیری برخی ملت‌ها در طول تاریخ است، از این رو رهبر معظم انقلاب فرمودند: «گاهی رنج و زحمت زنده نگه‌داشتن خون شهید، از خود شهادت کمتر نیست. رنج ۳۰ ساله امام سجاد علیه‌الصلاه‌و‌السلام و رنج چندین ساله زینب کبری علیها‌السلام از این قبیل است. رنج بردند تا توانستند این خون را نگه بدارند. بعد از آن هم، همه ائمه علیهم‌السلام تا دوران غیبت این رنج را متحمل شدند. امروز ما چنین وظیفه‌ای داریم».
شهدای عزیز ما در مقاطع مختلف تاریخی از گذشته تا به امروز، بزرگ‌ترین سرمایه‌های ما در این راستا هستند که با معرفی و یادآوری سیره زندگی، شجاعت و فداکاری آن‌ها می‌توان فرهنگ جهاد و شهادت را در جامعه ترویج کرد، از این رو گفت‌وگویی با آقای سعیدی، دبیر کمیته یادواره‌ها و مراسمات کنگره ۲۴ هزار شهید پایتخت داشتیم که در ادامه می‌خوانید.
چندین عنوان یادواره برای این کنگره تعریف شده است. یکی یادواره در سطح مناطق شهرداری که اجرای آن بر عهده نواحی مقاومت و شهرداری‌ها و خط سیر و هدایت آن با این کمیته است. هر منطقه‌ای پنج یادواره برگزار می‌کند که گاهی با توجه به شرایط محل و آمار بالای شهدای قشر خاص آن منطقه، یک یا چند یادواره را به شهدای قشر اختصاص می‌دهند، مانند یادواره شهدای دانش‌آموز یا شهدای پزشک و نکته حائز اهمیت آن است که این یادواره‌ها از سوی این اقشار برگزار شده نه از سوی ما و نهاد خاصی، البته وظیفه ما حمایت از این مراسم‌ها بوده که انجام شده است. این یادواره‌ها باید در سطح منطقه برگزار شود، اما گاهی بعضی از یادواره‌ها از نظر کیفی در سطح استان برگزار می‌شود. علاوه بر این تاکنون تمامی حوزه‌های مقاومت یک نوبت یادواره برای شهدای محله خودشان برگزار کرده‌اند و همچنین همه پایگاه‌های مقاومت برای شهدای پایگاه خودشان یادواره گرفته‌اند که در حال حاضر بیش از ۵ هزار یادواره در سطح منطقه، محله و مساجد برگزار شده است.
همچنین تاکنون بیش از ۲۰یادواره از سوی اقشار برگزار شده است. یادواره فرماندهان شاخص پایتخت مانند یادواره شهید همدانی، یادواره جاویدالاثر متوسلیان و دیگر فرماندهان را نیز در برنامه داریم که با بخش‌های بسیار متنوع و جذاب همراه است. در روز دوم بهمن ماه نیز ۴۰ یادواره در میادین و محلات شاخص تهران برای شهدای همان منطقه برگزار می‌شود که هر کدام از یادواره‌ها بسته به شرایط اقلیمی و بومی محل ساختار خاصی دارد.


استقبال از یادواره‌های خانگی
دبیر کمیته یادواره‌ها و مراسمات از برگزاری انواع دیگر یادواره‌ها بنا به شرایط محل ذکر کرد و افزود: علاوه بر این مراسمی هم با عنوان «یادواره خانگی» شهدا داریم. یادواره‌های خانگی برای آن دسته از پدر و مادر‌های شهداست که از لحاظ جسمی شرایط مناسبی برای شرکت در مراسمات ندارند که این مسئله هم از سوی این کمیته مدنظر قرار گرفت و یادواره خانگی نیز در این میان تعریف شد. یادواره‌های خانگی به این صورت است که امام جماعت، جمعی از مسجدیان و اعضای پایگاه بسیج خواهران و برادران و معتمدان محل به همراه مداح و روایتگر در خانه شهید حاضر می‌شوند و مراسمی کوچک و خانگی برگزار می‌کنند. گرچه ممکن است این یادواره‌های خانگی برای عموم چندان جالب توجه نباشد، اما برای آن خانواده شهید دنیایی از اتفاقات است و از این یادواره‌ها بسیار استقبال شده و مورد توجه قرار گرفته است.
از دیگر یادواره‌هایی که برگزار شده آبروی محله، آبروی کارخانه و آبروی مدرسه است که در این برنامه‌ها کار میدانی با مشارکت افراد محل و همسایگان در نزدیکی خانه شهید انجام می‌شود و در حقیقت یک یادواره خیابانی است.
هدف از یادواره‌ها زنده‌شدن یاد شهید و انتقال پیام اوست
نکته حائز اهمیت در برگزاری این مراسم آن است که یادواره‌ها از حالت مراسم ختم بیرون بیاید که محقق شده، زیرا هدف از برگزاری یادواره شهدا آن است که یاد شهید زنده و پیام شهید هم طبق فرموده مقام معظم رهبری منتقل شود، از این رو سخنرانی را به خاطره‌گویی و خاطره‌گویی را نیز به خاطره‌گویی موضوعی تبدیل کردیم. راویان در این مراسم‌ها ویژگی‌های شهید را که دارای پیام برای مخاطب است، بیان می‌کنند و تلاش‌مان این است که این یادواره‌ها در الگودهی به جامعه مؤثر باشد.
سعیدی تأکید کرد: در برگزاری این یادواره‌ها سه نکته باید رعایت شود؛ نخست آنکه زمانی یادواره برگزار می‌شود که جمع‌آوری مستندات و مدارک مربوط به شهدای یادواره، کامل شده باشد. همچنین با خانواده شهید مصاحبه گرفته شود و آلبوم شهید تکمیل شده باشد تا مطالب کافی برای ارائه به مخاطبان وجود داشته باشد. نکته سوم مربوط به چگونگی اجرای مراسم است که باید اجرا با بهترین کیفیت صورت گیرد. نکته سوم و بسیار مهم آن است که بعد از مراسم کار را تمام‌شده ندانیم و هر روز مطالبی در خصوص شهدا یا فرهنگ شهادت جمع‌آوری و در قالب مسابقه یا روش‌های دیگر، یادآوری شود تا ذهن مخاطب با موضوع درگیر شود و فراموش نشود که این وظیفه متوجه پایگاه‌های بسیج و به خصوص مسئولان آن است.


این کنگره پایان ندارد
وی در پایان تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند «گنجینه دفاع مقدس سالیان سال قابل استخراج و بهره‌برداری است» و برای آن زمان مشخص نکردند، بنابراین این کنگره پایان ندارد و به همین منظور برای آن دبیرخانه تعریف شده تا به کار خودش ادامه دهد، زیرا مسئولان و کمیته‌ها نفرات‌شان تغییر می‌کند و کار به نفرات جدید سپرده می‌شود، ولی آن‌ها باید این راه را ادامه دهند، زیرا کار در مورد شهدا بسیار وسیع است چراکه ما ۲۴شهید در استان تهران داریم، به عنوان نمونه ما هزار عنوان کتاب در زمینه شهدا و دفاع مقدس در برنامه داریم تا کنگره حدود ۲۰۰کتاب رونمایی می‌شود و کار تا اتمام هزار کتاب و تألیف کتاب‌های جدید در مورد زندگی شهدا ادامه دارد. همین کتاب‌هایی که در مورد شهدا تألیف شده، مطالب بسیار ارزشمندی دارد که می‌توان ساعت‌ها و روز‌ها روی آن کار کرد. بسیاری از آن‌ها قابلیت تبدیل‌شدن به فیلم کوتاه و فیلم سینمایی را دارند، از این رو کار این کنگره و کمیته‌ها همچنان ادامه دارد و پایانی برای آن متصور نیست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار