کد خبر: 1211294
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۰
در اجلاسیه کنگره ۲۴ هزار شهید پایتخت اکران خواهد شد
چند فیلم روایتی از حضور زنان در دفاع مقدس است که از آن جمله فیلم کوتاه «سلول شماره ۱۹» است. این فیلم روایت بخشی از روز‌های اسارت خانم فاطمه ناهیدی در زندان الرشید عراق است

جوان آنلاین: الناز عطایی، مسئول رسانه‌های تصویری مرکز تولیدات دیجیتال و رسانه‌ای شهید ثامنی‌راد است که در گفتگو با ما از ساخت و اکران چند فیلم کوتاه در افتتاحیه اجلاسیه کنگره ۲۴ هزار شهید پایتخت خبر داد.
وی در توضیح این خبر گفت: چند فیلم روایتی از حضور زنان در دفاع مقدس است که از آن جمله فیلم کوتاه «سلول شماره ۱۹» است. این فیلم روایت بخشی از روز‌های اسارت خانم فاطمه ناهیدی در زندان الرشید عراق است. در حقیقت این زندان، یک زندان امنیتی است و خانم‌هایی که در این زندان محبوس بودند، اسم‌شان در لیست اسرای صلیب سرخ نبوده است. این فیلم تقریباً ۱۰ دقیقه‌ای نشان‌دهنده تلاش این خانم و همبندی‌های‌شان برای انتقال به زندان‌های دیگر است تا اسم‌شان جزو اسرای رسمی جنگ ایران و عراق ثبت شود.
عطایی ادامه داد: فیلم «مشتی از خاک» روایت ۲۴ ساعت قبل از شهادت اولین شهیده هسته مقاومت خرمشهر، خانم شهناز حاجی‌شاه را روایت می‌کند. شهناز حاجی‌شاه طلبه بسیجی و از ساکنان خرمشهر بود که پس از آغاز جنگ ایران و عراق حاضر نشد شهرش را رها کند و شجاعانه به دفاع ایستاد و در نهایت زمانی که تلاش داشت به یک مجروح امدادرسانی کند، خودش نیز هدف ترکش‌های یک خمپاره قرار گرفت و شهید شد.
این نویسنده و کارگردان با بیان آنکه این دو فیلم قرار است در افتتاحیه کنگره شهدای پایتخت اکران شود، عنوان کرد: از دیگر فیلم‌های کوتاهی که در این خصوص ساخته شده، فیلم «صیاد» است. «صیاد» خاطره یکی از سربازانی است که با شهید صیاد شیرازی روبه‌رو می‌شود. این فیلم روایتی از نوع برخورد شهید صیاد شیرازی با این سرباز است.
وی اضافه کرد: دو مجموعه دیگر که در این مدت در خصوص دفاع مقدس ساخته شده «مدرسه‌ای‌ها» و «همکلاسی» است. در این دو مجموعه برای اولین بار از فیلم‌های حقیقی آرشیوی دفاع مقدس که تاکنون نمایش داده نشده است، استفاده کردیم که روایت راویان نیز کامل‌کننده آن است. این دو مجموعه تقریباً ۳۰ دقیقه‌ای، روایت دانش‌آموزانی است که از پای میز درس و کلاس راهی جبهه می‌شدند.
عطایی با اشاره به اینکه فیلم کوتاه «مدرسه‌ای‌ها»، هشت قسمت سه‌دقیقه‌ای و «همکلاسی» سه قسمت ۱۲ دقیقه‌ای است، گفت: این دو مجموعه که ویژه دانش‌آموزان است، علاوه بر کنگره ۲۴ هزار شهید پایتخت، از شبکه امید و پویا نیز پخش خواهد شد، البته رایزنی‌هایی نیز با آموزش و پرورش انجام شده است تا در مراسم یادواره آن‌ها نیز پخش شود. ناگفته نماند این دو مجموعه به سفارش بنیاد حفظ آثار تهیه شده است.
وی در خصوص دیگر فعالیت‌های این مرکز در حوزه دفاع مقدس و شهدا اظهار داشت: فیلم‌های ما برای کنگره محدود به این چند فیلم نیست و فیلم‌های دیگری را در دست ساخت داریم، از جمله فیلم کوتاهی در خصوص مادر شهیدان واضحی‌فرد در پیش‌تولید داریم که احتمالاً تا چند روز دیگر تکمیل خواهد شد. فیلم‌های دیگری هم هست که به مرور تا روز کنگره ساخته خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار