کد خبر: 1213485
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
درس‌هایی که مایه حیات برای زندگی ما دارد
آب بی‌شکل، بی‌رنگ، بی‌بو، بی‌مزه، شفاف، نرم و روان است. آیا چیزی ساده‌تر از آب را می‌توانید در این کره خاکی پیدا کنید؟ هرچه در مورد آب بیشتر مطالعه کنید، بیشتر شما را مجذوب خود می‌کند. اگر در باره ماهیت آب مطالعه کنید، خواهید دید که درس‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن بیاموزید. 
نیره محمودی 
 جوان آنلاین: آب یکی از پنج عنصر جادویی است که زندگی را در سیاره زمین امکانپذیر کرده است. آب با وجود سادگی قدرت‌های عظیمی را در خود جای داده است. آب بی‌شکل، بی‌رنگ، بی‌بو، بی‌مزه، شفاف، نرم و روان است. آیا چیزی ساده‌تر از آب را می‌توانید در این کره خاکی پیدا کنید؟ هرچه در مورد آب بیشتر مطالعه کنید، بیشتر شما را مجذوب خود می‌کند. اگر در باره ماهیت آب مطالعه کنید، خواهید دید که درس‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن بیاموزید. 
 
 آرامش و وضوح ذهن را به دست بیاورید
وقتی آب هنوز بی‌حرکت است تمام ذرات معلق به آرامی ساکن و باعث می‌شوند آب روشن به نظر برسد. اما وقتی آن را به هم می‌زنیم، ذرات با آب مخلوط می‌شوند و شفافیت و وضوح آن از بین می‌رود. این فرایند در مورد ذهن انسان هم صادق است. وقتی عصبانی، بی‌قرار یا آشفته هستید، ذهنی با افکار پیچیده که منجر به سردرگمی و عدم وضوح می‌شود، خواهید داشت. هر اقدامی که با این حالت ذهنی انجام دهید، اشتباه است. اما اگر آرام شوید، افکار ته نشین می‌شوند و وضوح و آرامش حاکم می‌شود، بنابراین ذهن شما فقط در صورت آرامش می‌تواند به بالاترین ظرفیت خود برسد. هنگامی که ذهنی آشفته داشته باشید، افکار بار‌ها ذهن شما را گرفتار می‌کنند و اجازه نمی‌دهند فکر‌های تازه در ذهن شما شکل بگیرند. بنابراین هر وقت احساس سردرگمی یا ناامیدی می‌کنید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که فکر کردن را متوقف و استراحت کنید. به عبارت دیگر، شما باید توجه خود را به افکار خود متوقف و توجه خود را به چیزی خنثی مثل تنفس خود منحرف کنید. چند نفس عمیق بکشید و بگذارید توجه شما به تنفس معطوف بماند. انجام این کار برای آرام کردن ذهن شما کافی است. هرچه ذهن شما آرام‌تر شود، راه‌حل‌های مؤثرتری خلق می‌شوند. 
 
 روی راه‌حل تمرکز کنید
جنبه‌های خاصی از زندگی وجود دارند که فراتر از کنترل شما هستند. درست مثل موج‌های آب. امواج بزرگ و قدرتمند هستند و شما نمی‌توانید حتی با تلاش زیاد آن را کنترل کنید. اما می‌توانید یاد بگیرید که آن‌ها روی آن‌ها سوار شوید. موج سواران در واقع از قدرت امواج برای حرکت خود استفاده می‌کنند، بنابراین امواج که در ابتدا مانند یک تهدید به نظر می‌رسند، به بزرگ‌ترین دارایی شما تبدیل می‌شوند. وقتی خود را در سرزمین ناشناخته می‌بینید، باید انرژی‌تان را روی چیز‌هایی که می‌توانید آن‌ها را کنترل کنید، متمرکز کنید، نه چیز‌هایی که نمی‌توانید کنترل کنید. به عبارت دیگر، به جای تمرکز روی مسئله، روی راه‌حل‌ها تمرکز کنید. 
 
فکر رسیدن به مقصد نباشید 
وقتی به یک رود یا رودخانه نگاه کنید، متوجه خواهید شد که رودخانه‌ها عجله نمی‌کنند. آب مشتاق رسیدن به مقصد نیست. آب فقط در جریان است و از این حرکت و سفر لذت می‌برد. در زندگی هم مقصدی وجود ندارد. جایی برای رسیدن نیست و مقصدی که می‌سازیم صرفاً در ذهن ماست. زندگی یک سفر است و فقط در لحظه کنونی وجود دارد، بنابراین هر چند وقت یک‌بار، باید از ذهن خود خارج شویم و بگذاریم وجودمان از اضطراب رسیدن رها شود و خودش باشد. در لحظه زندگی کنید، استراحت کنید، خود را رها کنید و وارد جریان چیز‌ها شوید. قدردانی کنید و سعی کنید حتی در امور کوچک زندگی شادی را پیدا کنید. 
 
 آرام حرکت کنید، اما نایستید
آب در حرکت خود همیشه مصمم است. با وجود اینکه حرکتی آرام و نرم دارد، اما قادر است قوی‌ترین سنگ‌ها را از میان بردارد و سطوح سخت را نیز صاف کند. آب نیرویی را اعمال نمی‌کند، با این وجود قادر به انجام این کار سخت است، زیرا حرکتی پایدار و مداوم دارد. این نشان می‌دهد که راه موفقیت در کمال‌طلبی نیست، بلکه در پایداری است، زیرا در پایان روز، آن کسی که آهسته و پایدار حرکت می‌کند برنده مسابقه می‌شود. اهداف سخت ممکن است شما را از حرکت وادارند، اما اگر آن‌ها را به اهداف کوچک‌تر تقسیم و طی یک دوره زمانی به طور مداوم حرکت کنید، به همه آن‌ها دست خواهید یافت. 
 انعطاف پذیر بودن اساس رشد است
آب هیچ شکل مشخصی ندارد و می‌تواند خود را به هر شکلی درآورد. این خاصیت در واقع قدرت بی‌نظیری به آب می‌بخشد. اگر آب سفت و سخت بود، سودمندی خود را از دست می‌داد. ماهیت زندگی تغییر است و از این رو هیچ مقاومتی نمی‌تواند جلوی تغییرات را بگیرد، بنابراین بهتر است مانند آب انعطاف‌پذیر باشیم تا بتوانیم با تغییرات سازگار شویم. فقط هنگامی که با تغییر سازگار می‌شویم، می‌توانیم از تغییر به نفع خود استفاده کنیم. انعطاف‌پذیر بودن به معنای ضعیف بودن یا مطیع بودن نیست، بلکه به معنای باز بودن و رها کردن مقاومت، پذیرش اوضاع، درک موقعیت و یافتن دانش جدید برای مقابله با اوضاع بد است. با سفت و سخت بودن، به افکار موجود در ذهن خود اجازه می‌دهید تا شما را کنترل کنند. با روان بودن، شما از این افکار رهایی و برای یادگیری و رشد راه می‌یابید، بنابراین سازگاری نیز اساس رشد است. 
 
آرامش درون شماست
سطح اقیانوس در بعضی مواقع آرام و گاهی مواج و پریشان است. اما صرف‌نظر از آنچه در سطح اتفاق می‌افتد، در اعماق اقیانوس، حجم زیادی آب وجود دارد که کاملاً آرام و بی‌حرکت است. تلاطم روی سطح آب بر آرامش درون آن تأثیر نمی‌گذارد. همین بعد آرامش در انسان نیز وجود دارد و صرف‌نظر از آنچه در بیرون اتفاق می‌افتد، همیشه می‌توان به این فضای آرام در درون خود پناه برد. شما می‌توانید هر زمان که می‌خواهید به سادگی با حضور قلب و رها کردن افکار متلاطم ذهن خود، به این حالت دسترسی پیدا کنید. این حالت آرامشی عمیق و شفابخش است و به کمک آن می‌توانید با آگاهی با ماهیت واقعی خود ارتباط برقرار کنید. 
 
همیشه منبع مثبت باشید
جریان آب هرگز تلاشی برای خوشحال کردن دیگران نمی‌کند، اما حضورش باعث می‌شود چمن‌ها سبز، گل‌ها شکوفا و پرندگان هم شادتر باشند. درست مانند یک جریان کوچک، شما هم می‌توانید بدون آن که تلاش زیادی داشته باشید منبع شادی، خوشبختی و انرژی مثبت باشید. شما می‌توانید این کار را با برقراری ارتباط با خود انجام دهید، با درک خود، ارزش‌گذاری و بخشش خود و با دادن عشق. وقتی خودتان را دوست دارید، این احساس از وجود شما تابش و هرکسی را که با شما ارتباط دارد، متأثر می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار