کد خبر: 1218196
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۰
دکتر رسول دخت‌عبدیان، متخصص فیزیولوژی:
بعضی افراد از مشکلات بدنی خود مطلع نیستند، در نهایت نمی‌توانند تکنیک صحیح بلند‌کردن اجسام را اجرا کنند. به آن‌ها توصیه می‌شود به وضعیت آناتومی‌شان توجه کنند و در بلندکردن یا جابه‌جایی اجسام از فرد دیگری کمک بگیرند

جوان آنلاین: دکتر رسول دخت‌عبدیان، متخصص فیزیولوژی ورزش علم تمرین، درباره انجام خانه‌تکانی به دور از آسیب‌های فیزیکی می‌گوید: «یکی از کار‌های خانه‌تکانی جابه‌جایی لوازم است، بنابراین لازم است خانواده‌ها نکاتی را رعایت کنند تا از آسیب‌های جسمی محافظت کنند. یکی از این موارد فکر اشتباهی است که بعضی افراد دارند و آن اینکه فکر می‌کنند تنها باید در بلندکردن اجسام سنگین مراقب جسم‌شان باشند، در حالی که برای برداشتن اجسام سبک هم باید مراقبت کنند، به خصوص افرادی که طی یک سال ورزش نکرده‌اند و آمادگی جسمی کمی دارند. بلندکردن وسایل، باید با نشستن و بلندکردن آن‌ها با قدرت عضلات پایین‌تنه همراه باشد. کمر باید صاف باشد و صورت به سمت جلو و در حالی که نگاه به سمت روبه‌رو است، وسایل از طریق پا و عضلات لگن برداشته و بلند شود، البته گاهی پیش می‌آید افراد دچار فقر حرکتی و سبک زندگی فعالی نباشند و عموماً دچار کوتاهی عضلات و مبتلا به برخی ناهنجاری‌ها مانند عارضه سر به جلو، کوتاهی عضلات ساق پا، کوتاهی همسترینگ و کوتاهی عضلات جلوی ران و گودی کمر باشند، به همین خاطر فرد حتی با این آموزش‌ها نمی‌تواند حرکت صحیح برداشتن اجسام را انجام دهد. در این صورت دچار عارضه دیسک گردن یا کمر می‌شوند.»
 این متخصص فیزیولوژی در ادامه می‌افزاید: «بعضی افراد از این قبیل مشکلات خود مطلع نیستند، در نهایت نمی‌توانند تکنیک صحیح بلندکردن اجسام را اجرا کنند. به آن‌ها توصیه می‌شود به وضعیت آناتومی‌شان توجه کنند و حتماً تستی داشته باشند تا از بروز این قبیل مشکلات جلوگیری شود. این افراد در بلندکردن یا جابه‌جایی اجسام باید از فرد دیگری کمک بگیرند.»
وی در استفاده از نردبان یا پله برای جابه‌جایی لوازم سنگین نیز افزود: «برای نظافت اجسامی که در محل فوقانی خانه قرار دارند، باید از نردبان استاندارد کمک گرفت. از چهارپایه و نردبان‌هایی که پایه آن‌ها سر است و عایق ندارد، استفاده نشود. وقتی در بالای نردبان هستید به هیچ عنوان به اطراف خم نشوید. بدن‌تان نیز نباید از اطراف نردبان فراتر برود. از خیس‌نبودن و لزج‌نبودن پله‌های نردبان نیز مطمئن شوید. همچنین برای حمل لوازم سنگین اگر نیاز به بالا یا پایین‌رفتن از پله‌ها بود، به هیچ عنوان آن اجسام را به تنهایی بلند نکنید و مطمئن شوید یک دست‌تان رهاست و می‌توانید نرده‌ها را بگیرید.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار