کد خبر: 856576
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
30 دي ماه 1395 بود كه ساختمان 50 ساله پلاسكو بعد از ساعتی سوختن در آتش، فروريخت و تا چند روز تلخي‌هاي به‌جا مانده از اين حادثه، ايران را غرق در ماتم كرد.
گندم زماني
نویسنده: گندم زماني
 
بخش مهمي از اين تلخي‌ها به بيكاري هزاران كارگر و ورشكستگي مالكان چندين ساله اين ساختمان مربوط مي‌شد كه بعد از وعده‌هاي مسئولان بالاخره بعد از چند ماه حدود 600 كسبه آسيب‌ديده اين ساختمان ميهمان مجتمع نور تهران شدند. مجتمعي كه به گفته كسبه پلاسكو تا قبل از اين هم رنگ خمودگي به خود داشت و حتي حضور كسبه پلاسكو هم به رونق گرفتن آن كمكي نكرد.
 
مالك ساختمان هرچند با تأخير ولي با حضور در صحنه حادثه وعده داد كه پس از دريافت مجوز و پروانه ساخت دو ساله اين ساختمان تجاري را خواهد ساخت. رئيس بنياد مستضعفان در همان زمان كه كسبه ساختمان پلاسكو منتظر تعيين‌تكليف خودشان بودند، اعلام كرد:«۳۰ خردادماه عمليات بازسازي ساختمان پلاسكو آغاز مي‌شود» اما پايان شهريور وعده جديد براي آغاز تعميرات پلاسكو است. امري كه موجب اعتراض گسترده كسبه پلاسكو را فراهم آورده و چند روزي است كه شاهد تجمعات آنها در نقاط مختلف هستيم.
 
اظهارات ضد و نقيض معاون بنياد مستضعفان و تأخير در بازسازي ساختمان پلاسكو بر خلاف وعده‌هاي رئيس بنياد مستضعفان باعث شده تا كسبه پلاسكو با برگزاري تجمعي اعتراض‌آميز خواهان بازگشت به واحدهايي از اين ساختمان شوند كه بعد از حادثه پلاسكو همچنان سالم است. آنها معتقد هستند ۷۰ درصد از ساختمان پلاسكو از آسيب در امان مانده است و با نشان دادن برگه نظام‌مهندسي از مسئولان مي‌خواهند شرايطي را فراهم كنند تا بتوانند با ترميم واحدهايي كه بعد از حادثه آسيب جزئي ديده‌اند؛ زمينه‌اي فراهم شود و آنها به محل كسب و كار خود بازگردند.  يكي از كسبه كه بيش از ۳۰ سال در اين ساختمان توليدي داشته است؛ با اشاره به وعده بنياد مستضعفان در زمان وقوع حادثه مبني بر اينكه در مدت زماني كوتاه پلاسكو را به كسبه بازمي‌گرداند، تأكيد مي‌كند: بنياد مستضعفان برخلاف وعده‌هايي كه در آن قول داده بود در سريع‌ترين زمان ممكن پلاسكو را دوباره به محل كسب و كار تبديل كند، اما تا امروز هيچ اقدام خاصي انجام نداده است. ۷۰ درصد ملك سالم است. امروز چرا مي‌خواهند ۷۰ درصد را فداي ۳۰ درصد تخريب‌شده بكنند؟ همه آن چيزي را كه جزو دارايي كسبه است، مي‌خواهند تبديل به ساختماني جديد كنند.
 
ظاهراً مشخص نيست بازسازي اين ساختمان از نظر چگونگي و بازه زماني آن چند سال ديگر زمان مي‌برد؛ چراكه به گفته معترضان نه‌تنها هنوز پروانه ساخت آن صادر نشده بلكه نتايج مذاكرات اوليه براي بازسازي اين ساختمان تجاري قديمي از نظر تعداد طبقات هم مشخص نيست! در كنار بلاتكليفي صاحبان پلاسكو، وعده‌هاي عملياتي نشده دولت از جمله اختصاص 300 ميليون تومان به واحدهاي از بين رفته و بيمه كارگران بيكار شده و... هم درد صاحبان پلاسكو را دو چندان كرده است. قابل پيش‌بيني بود كه با تمام شدن ايام انتخابات، وعده‌هاي دولتي‌ها هم به باد فراموشي سپرده شود، اما حقيقتاً كم‌كاري در رفع مشكلات پلاسكونشينان كه فروريختن ساختمان‌‌شان باعث حزن ملي شد، قابل چشم‌پوشي و توجيه نيست، آن هم با گذشت پنج ماه از اين حادثه غمبار.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار