کد خبر: 943987
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۳
در همایش ملی معماری دفاعی امنیتی نظام اسلامی مطرح شد
دانشگاه عالی دفاع ملی دیروز میزبان اولین همایش ملی معماری دفاعی امنیتی نظام اسلامی بود؛ همایشی که در آن مهم‌ترین چالش‌ها و مسائل روز امنیتی در جهان اسلام و به‌خصوص در برهه حساس کنونی مورد بررسی قرار گرفت.
سرويس سياسی جوان آنلاين: دانشگاه عالی دفاع ملی دیروز میزبان اولین همایش ملی معماری دفاعی امنیتی نظام اسلامی بود؛ همایشی که در آن مهم‌ترین چالش‌ها و مسائل روز امنیتی در جهان اسلام و به‌خصوص در برهه حساس کنونی مورد بررسی قرار گرفت.

در این میان نکته‌ای که تمام سخنرانان بر آن تأکید داشتند، این بود که دشمنان نظام جمهوری اسلامی استفاده از ابزار‌های جدیدی را علیه نظام در دستور کار خود دارند؛ ابزار‌هایی که حوزه‌هایی همچون اقتصاد، فرهنگ و سیاست را دربرمی‌گیرد. طبیعی است که در چنین شرایطی نیاز به راهکار‌های جدید برای مقابله با نیرنگ‌های دشمن نیز احساس می‌شود.

سردار سرلشکر سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا به عنوان دبیر علمی این همایش با موضوع «معماری دانا راهبرد مقابله با جنگ هیبریدی» به سخنرانی پرداخت و با بیان مفهوم جنگ هیبریدی گفت: جنگ هیبریدی ناظر بر این است که کشور متخاصم با استفاده از همه ظرفیت‌های ممکن در ابعاد قدرت ازجمله جنگ اطلاعاتی، جنگ اقتصادی، جنگ فرهنگی و اجتماعی، عملیات تروریستی و درنهایت جنگ نظامی به دنبال نیل به نیات خود در کشور هدف است و ازجمله سودمندترین و ارزان‌ترین روش‌ها، تحریک برای برانگیختن مناقشات هویتی درون کشور هدف است که از طریق جنگ اطلاعاتی و استفاده از فضای مجازی به ایجاد آشوب «انقلاب رنگی» دامن زده و سپس به جنگ نامتعارف بدل می‌شود. سرلشکر صفوی با اشاره به ابزار‌های نبرد هیبریدی مطرح شده در کنفرانس امنیتی مونیخ در سال ۲۰۱۵ تصریح کرد: جنگ‌های ترکیبی تنها به میدان نبرد محدود نیست، در یک تعریف جامع‌تر که در کنفرانس امنیتی مونیخ ۲۰۱۵ ارائه شده، نبرد هیبریدی شامل ترکیبی از ابزار‌های مختلف متعارف و غیرمتعارف است. این ابزار‌ها از دیپلماسی تا جنگ نظامی را شامل می‌شود.

دبیر علمی نخستین همایش ملی معماری دفاعی امنیتی نظام اسلامی با تبیین اصول جنگ هیبریدی از منظر غرب افزود: از منظر غرب معماری ظرفیت‌ها و اثرات جنگ هیبریدی در هر موقعیت خاص، منحصربه‌فرد است. این بستر‌ها شامل مقطع زمانی، جغرافیایی، اجتماعی، فرهنگی و تاریخی است که در آن مقطع جنگ رخ می‌دهد.

وی اضافه کرد: جنگ هیبریدی نوعی از جنگ است که در آن یکی از طرف‌های درگیر ساختار نیرو‌های خود را به‌نوعی بهینه کرده است که از ترکیب تمام منابع موجود -هم متداول و هم غیرمتداول- در یک زمینه و بستر فرهنگی منحصربه‌فرد استفاده کند تا اثرات خاص و هم‌افزایی در برابر یک رقیب متداول ایجاد کند. دستیار رهبر معظم انقلاب در ادامه با تبیین عملیات روانی و رسانه‌ای امریکا و صهیونیسم بین‌الملل در قبال جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: در طلیعه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب کبیر اسلامی ایران و آغاز پنجمین دهه انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری ولایت فقیه، یک جنگ ترکیبی علیه انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران توسط استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل به رهبری ایالات متحده امریکا راه‌اندازی شده است.

وی افزود: امریکا و صهیونیسم بین‌الملل با استفاده از قدرت رسانه‌ای در اختیار، عملیات روانی گسترده‌ای را با دو مسئله هزینه‌های ایران «برای نفوذ منطقه‌ای» و «برنامه موشکی ایران» برای تغییر افکار عمومی و قدرت تحلیل آن‌ها سامان داده‌اند و درنهایت به دنبال تغییر ادراک و رفتار دولت‌ها، سازمان‌ها و گروه‌های تأثیرگذار در حکومت فعال هستند. به صورتی که مقام معظم رهبری در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری فرمودند: امریکا به دنبال ایجاد خطای محاسباتی در تصمیم‌گیری مسئولان است. یعنی مسئول جمهوری اسلامی به این نتیجه برسد که با ملاحظه هزینه و فایده، احساس کند که باید این اقدام را بکند یا این اقدام را نکند. نفوذ برای این است که به این نتیجه برسد فلان رابطه را قطع کند یا فلان رابطه را ایجاد نماید.
وی افزود: اوج عملیات روانی امریکا و صهیونیسم بین‌الملل علیه جمهوری اسلامی ایران را می‌توان در مدیریت آشوب‌های سال ۱۳۸۸ و دی ماه سال ۱۳۹۶ مشاهده کرد.

استکبار با FATF به دنبال کاهش قدرت علمی و هسته‌ای ما است

سردار احمد وحیدی رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی در این همایش اظهار داشت: باید معماری دفاعی امنیتی را بر اساس همه مؤلفه‌ها و ابعاد قدرت با ترکیب بهینه و تناسب مناسب در کنار هم تعریف و از دل آن قدرت استحصال کنیم.

وی با بیان اینکه معماری دفاعی و امنیتی یک ضرورت و الزام است، افزود: نمی‌توان انتظار داشت از مجموعه ابعاد قدرت، بدون معماری، محصولی برای رسیدن به قله‌های عزت و کرامت خلق شود. سردار وحیدی با تأکید بر اینکه در شرایط پیچیده امروز، لزوم این معماری بیشتر است، ادامه داد: نباید به اسم واقع‌گرایی، آرمان‌گرایی را به حاشیه برد چراکه آرمان‌گرایی اصل بوده و آرمان‌های ما کاملاً دست‌یافتنی و ممکن است.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی خاطرنشان کرد: اگر دستگاه‌های مختلف ما ندانند که به کدام سمت باید حرکت کنند، حتماً به خطا خواهند رفت. اگر دستگاه‌های ما در معماری دفاعی و امنیتی، مشق جنگ نکنند حتماً در روز موعود نخواهند توانست موفق شوند. وی با بیان اینکه دنیای استکبار با FATF به دنبال کاهش قدرت علمی و هسته‌ای ما است، گفت: امروز که در یک جنگ تمام‌عیار هستیم و برخی نمی‌دانند چه کاری باید بکنند و جایگاه خود را نمی‌دانند، به دلیل این است که تاکنون مشق جنگ نکرده‌اند و نمی‌توانند خود را در شرایط جنگ اقتصادی با شرایط وفق بدهند.

سردار وحیدی با بیان اینکه در دنیا از همه ابزار‌های کشور‌ها بوی امنیت می‌آید، به وزارت خزانه‌داری امریکا که امروز در کنار دستگاه‌های اطلاعاتی قرار گرفته است اشاره کرد و عنوان داشت: زمانی که امریکایی‌ها دیدند ایران از پس همه قطعنامه‌های سازمان ملل برآمده است، سازمانی با حاکمیت امریکا در خارج از سازمان ملل به نام مبارزه با پولشویی به وجود آوردند. امروز FATF یک جریان امنیت شکل‌دهنده است که اگر زمانی روسیه و چین می‌توانستند در سازمان ملل از حق وتو استفاده کنند، امروز آن‌ها هم نمی‌توانند این کار را کنند و خود بخشی از آن هستند.

در منطق اعتقادی باید برای دفاع از مظلومان بجنگیم

سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز با بیان اینکه قلمرو دفاع و جهاد ما رفع فتنه از روی زمین است و فتنه هر آن چیزی است که با فطرت متعالی بشر در تضاد است، تصریح کرد: در منطق دفاعی اسلام، دفاع فاقد مرز یا محدوده مشخصی است و دایره دفاع ما مستضعفین را دربرمی‌گیرد. در منطق اعتقادی باید برای دفاع از مظلومان و مستضعفان و احیای عدل بجنگیم که این فاقد محدوده خاصی است. وی افزود: در منطق اعتقادی گسترش قدرت باید به گونه‌ای باشد که در هر نقطه عالم بتوان در برابر مستکبران ایستاد و با آن‌ها مقابله کرد.

جانشین فرمانده سپاه ادامه داد: دشمنان تمام توان خود را برای غلبه بر ما در طول این ۴۰ سال متمرکز کردند. اولین کاری که نظام دفاعی ما باید انجام می‌داد از بین بردن همین تمرکز است.
سلامی گفت: تحلیل و فرسایش تدریجی قدرت دشمنی که بزرگ، اما محدود است یک راهبرد برای خلق پیروزی در شرایط نابرابر است. وی اظهار داشت: اتفاقی که امروز در منطقه و جهان افتاده و دشمن آن را نفوذ منطقه‌ای تعبیر می‌کند، همین است. ما حضور فیزیکی در منطقه نداریم، اما نیرو‌های هم‌راستا و هم‌هدف و هم‌روش با ما حضور دارند.

جانشین فرمانده سپاه اظهار داشت: امریکا با آن همه قدرت ظاهری در حال عقب‌نشینی از سوریه است. امروز چین از امریکا زاویه گرفته و آن‌ها در حال یک نبرد سیاسی- اقتصادی هستند و ترکیه در مداری مستقل از سیاست امریکا عمل می‌کند. عقب‌نشینی دشمن فقط نظامی نیست، بلکه نفوذ و سیطره سیاسی خود را هم از دست داده است. در این حال، ما موفق شده‌ایم در حالی که اینجا می‌اندیشیم، تفکر ما در هزاران کیلومتر آن طرف‌تر عملی شود. جانشین فرمانده سپاه گفت: ما در درون به یک قدرت بی‌انت‌ها به نام مردم متصل هستیم و اگر یک جنگ نظامی اتفاق بیفتد مردم ما در یک ساختار دفاعی مانند دوران دفاع مقدس حضور می‌یابند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
0
0
دقیقا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار