کد خبر: 1167873
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷
وزیر مهاجرت عراق تاکید کرد که کشورش با دولت سوئد برای استرداد عامل آتش زدن قرآن کریم و تضمین عدم تکرار چنین هتک حرمتی هماهنگی خواهد کرد.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، «ایوان فائق جابرو» وزیر مهاجرت عراق تاکید کرد: در پشت تکرار حادثه هتک حرمت و آتش زدن قرآن کریم طرف هایی هستند که خیر و صلح بشریت را نمی خواهند، همه ادیان و کتب آسمان، کاملا قابل احترام هستند و تعرض به آنها از سوی هر شخص جائز نیست.

فائق جابرو از دولت سوئد خواست عامل ارتکاب این اقدام شنیع را با شدیدترین مجازات محاکمه کند و اجازه تکرار این اهانت را ندهد.

وی تلاش های شورای عالی قضایی و فائق زیدان رئیس آن برای صدور حکم جلب این فرد هتاک و درخواست از دولت سوئد برای تحویل آن به عراق را تحسین کرد.

فائق جابرو اشاره کرد که وزارت مهاجرت با دولت سوئد برای استرداد این فرد تضمین عدم تکرار این حادثه هماهنگی خواهد.

«سلوان مومیکا» فرد افراط گرای۳۷ ساله عراقی الاصل روز چهارشنبه گذشته با مجوز پلیس سوئد و در حضور ده‌ها نفر یک جلد قرآن کریم را در برابر مسجد جامع استکهلم آتش زد که با موج محکومیت گسترده بین المللی روبرو شد و دستگاه قضایی و دولت عراق در سایه تاکید مقامات و شخصیت های سیاسی و دینی و اقشار مختلف مردم، خواهان استرداد او به عراق برای محاکمه شدند.

وزیر عراقی: با سوئد برای استرداد فرد هتاک به قرآن کریم هماهنگی می‌کنیم

«ولید المقدادی» از روزنامه نگاران تحقیقی درباره سابقه سلوان مومیکا و گرایش های او می گوید که سلوان اهل استان نینوا در شمال عراق و یک لیبرال افراطی و ملحد است.

المقدادی با اشاره به اینکه سلوان مومیکا در سال ۲۰۱۷ در عراق به اتهام تخلفات و جنایات جنگی دستگیر شد، گفت: او با مداخله کشورهای خارجی آزاد و سپس به سوئد پناهنده شد و در حال حاضر به یکی از احزاب نژادپرست سوئد وابسته است.

المقدادی که در سوئد زندگی می‌کند و با شرایط جوامع عربی در این کشور آشناست، در گفت وگوی خود با برنامه «سخن کوتاه» شبکه روسیه الیوم می گوید که سلوان مومیکا فقط به دنبال شهرت است و اگر اندیشه خاصی داشت اینگونه عمل نمی‌کرد.

این دومین مورد هتک حرمت قرآن کریم و سوزاندن این کتاب مقدس در سوئد از ابتدای سال جاری میلادی است زیرا پیش از این «راسموسن پالودان» رهبر حزب راست افراطی «خط سخت» کتاب مقدس مسلمانان را در برابر سفارت ترکیه در سوئد آتش زده بود.

هتک حرمت دوباره قرآن کریم این بار از سوی سلوان مومیکا در سوئد موجی از محکومیت های گسترده را در بین کشورهای اسلامی و غیراسلامی به همراه داشت و دولت ها، مقامات، شخصیت های سیاسی و دینی و اقشار مختلف ملت ها بویژه مسلمانان خواهان ضمن تقبیح اهانت به قرآن کریم، خواهان وضع قوانین ویژه برای جرم انگاری اهانت به مقدسات و ادیان الهی در سطح بین المللی و پاسداری از ارزش های دینی شدند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار